Monday, October 19, 2009

Το Αστρονομικό Ρολόι της Πράγας | Pražský orloj


Astronomical Clock
Το Pražský orloj, το Αστρονομικό Ρολόι της Πράγας, βρισκόταν στο κέντρο της Πράγας, στο νότιο τοίχο του Staroměstská radnice (παλαιού δημαρχείου), στην Staroměstské náměstí (πλατεία της παλαιάς πόλης). Το σημερινό ρολόι είναι ένα πιστό αντίγραφο του αρχικού, το οποίο καταστράφηκε στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η αρχική κατασκευή του Αστρονομικού Ρολογιού στη βάση του γοτθικού πύργου του Δημαρχείου της Πράγας υπολογίζεται ότι πραγματοποιήθηκε το 1410 επί βασιλείας Václav IV (Βάτσλαβ Δ΄) από τον ονομαστό ωρολογοποιό Mikuláš z Kadaně (Νικόλαο από το Καντάν). Φαίνεται όμως ότι ο Νικόλαος βασίσθηκε στις συμβουλές και αστρονομικές γνώσεις του Jan Šindel (Γιάν Σίντελ), ο οποίος ήταν καθηγητής των Μαθηματικών και της Αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο Καρόλου της πόλης. Κατά την περίοδο αυτή κατασκευάσθηκε η πρώτη και βασική αστρονομική ωρολογιακή πλάκα με το μηχανισμό της, ενώ 80 χρόνια αργότερα, το 1490, προστέθηκε και η ημερολογιακή περιστρεφόμενη πλάκα. Η όλη κατασκευή ολοκληρώθηκε τότε από τον ονομαστό αρχιτεχνίτη ωρολογοποιό Jan Růže ή Hanuš (Γιαν Χάνους του Ρόδου) και το βοηθό του, τον Jakub Čech (Γιακούπ Τσεχ). Ο θρύλος θέλει ότι προκειμένου να μη επαναλάβει ο Χάνους σε κάποια άλλη πόλη αυτό το αριστούργημά του, οι δημοτικοί σύμβουλοι της Πράγας αποφάσισαν να τον τυφλώσουν! Το Ρολόι ανακαινίσθηκε κατά τη χρονική περίοδο από το 1552 μέχρι το 1560 από τον Jan Taborský (Γιαν Ταμπόρσκι), ο οποίος τελειοποίησε και το μηχανισμό του Ρολογιού. Στις αρχές του 19ου αιώνα, και ειδικότερα από το 1838 μέχρι το 1845, το παλαιό Δημαρχείο ανακατασκευάσθηκε. Κάποια γλυπτά προστέθηκαν, κάποια αφαιρέθηκαν και άλλα μεταφέρθηκαν σε διαφορετική θέση, όπως για παράδειγμα ο Χάροντας (με τη μορφή του σκελετού), ο οποίος τοποθετήθηκε στη δεξιά πλευρά του Ρολογιού και έκτοτε παραμένει σε αυτή τη θέση. Η διακόσμηση του ρολογιού ολοκληρώθηκε το 1865 με το ζωγραφιστό "ημερολόγιο" σε έναν κυκλικό δίσκο κάτω από το Ρολόι, έργο του γνωστού Τσέχου ζωγράφου και αρχιτέκτονα Josef Mánes (Γιόζεφ Μάνες). Η ιδιόμορφη αυτή απεικόνιση, κάτω ακριβώς από τις πλάκες του κυρίως Ρολογιού, αντικατέστησε το παλαιότερο περιστρεφόμενο ημερολόγιο. Στον κυκλικό αυτό δίσκο απεικονίζονται: α. Στον εξωτερικό κυκλικό δακτύλιο οι 365 ημέρες του έτους, με τις αντίστοιχες εορτές των αγίων, β. στον αμέσως επόμενο δακτύλιο εικόνες που σχετίζονται με την αγροτική ζωή της Βοημίας μετατράπηκαν σε 12 κυκλικές απεικονίσεις που συμβολίζουν σε αλληγορική μορφή τους ισάριθμους μήνες του έτους. γ. Στον επόμενο εσωτερικό δακτύλιο δώδεκα μικρότερες σε μέγεθος κυκλικές παραστάσεις των ζωδιακών συμβόλων, και δ. Στον εσώτατο μικρό κεντρικό δίσκο απεικονίζεται η σχηματική παράσταση του Κάστρου της Πράγας, που αποτελεί το θυρεό της. Παράλληλα, κατά την περίοδο αυτή έλαβε χώρα ουσιαστική συντήρηση της όλης κατασκευής, ενώ επιπλέον τοποθετήθηκαν τα ξύλινα γλυπτά αγαλματίδια των 12 Αποστόλων, που σε κάθε ακέραια ώρα από τις 8 π.μ. μέχρι τις 8 μ.μ. εμφανίζονται με τον αντίστοιχο χτύπο των ωρών από δύο μικρά παράθυρα πάνω από το κυρίως Αστρονομικό Ρολόι. Από τότε βέβαια έγιναν και άλλες ελάσσονος σημασίας βελτιώσεις, προσθήκες και συντηρήσεις. Το σημαντικότερο ωστόσο είναι ότι το σημερινό ρολόι είναι ένα ακριβές νεώτερο αντίγραφο. Πραγματικά, στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, και συγκεκριμένα κατά την Εξέγερση της Πράγας το 1945, ο Γερμανικός στρατός βομβάρδισε το Δημαρχείο της Παλαιάς Πόλεως και από την πυρκαϊά που επακολούθησε το όλο συγκρότημα, και μαζί το Αστρονομικό Ρολόι, καταστράφηκε ολοσχερώς. To 1948, οι Τσέχοι επανέφεραν στην αρχική του μορφή τόσο τον πύργο του παλαιού Δημαρχείου όσο και το Αστρονομικό Ρολόι, που από τότε συντηρείται ανελλιπώς. Οι σημερινές μορφές των Αποστόλων είναι έργο του Vojtěch Sucharda (Βόιτεχ Σουχάρντα), ιδρυτή του Umělecká scéna Říše loutek (Θεατρική σκηνής "Αυτοκρατορία της Μαριονέτας") της Πράγας. [Βασισμένο στην Βικιπαίδεια]

video

Ο "Χορός των Δώδεκα Αποστόλων"


[ENG] The Prague Astronomical Clock is a medieval astronomical clock located in Prague, the capital of the Czech Republic. It is mounted on the southern wall of Old Town City Hall in the Old Town Square. The oldest part of the clock, the mechanical clock and astronomical dial, dates back to 1410 when it was made by clockmaker Mikuláš of Kadaň and the university professor of mathematics, Jan Šindel. Later, presumably around 1490, the calendar dial was added and clock facade decorated with gothic sculptures. In 1552 it was repaired by Jan Taborský, clock-master, who also wrote a report on the clock where he mentioned Hanuš as maker of the clock. This was a mistake, and was corrected during the 20th century. The clock stopped working many times in the centuries after 1552, and was repaired many times. Some speculate that the government purposely gouged out the original maker's eyes in order to prevent him from making a similar clock for another country. After this he died touching the clock, at which point the clock stopped working and remained unrepairable for a number of years. In the 17th century moving statues were added, and figures of the Apostles were added after major repair in 1865-1866. The clock suffered heavy damage on May 7 and especially May 8, 1945, during the Prague Uprising, when Germans directed incendiary fire from several armored vehicles and an anti-aircraft gun to the south-west side of the Old Town Square in an effort to silence the provocative broadcasting initiated by the National Committee on May 5. The hall and nearby buildings burned along with the wooden sculptures on the clock and the calendar dial face made by Josef Mánes. The machinery was repaired, the wooden Apostles restored by Vojtěch Sucharda, and the clock started working again in 1948, but only after significant effort.


Creative Commons License

1 comment:

CyberEddie said...

Εχω περασει ενα 10ημερο στην Πράγα καταπληκτικο! Πολυ όμορφη πολη, πανακριβη και τουριστικά υπό ανάπτυξη παρόλο που έχει πολύ κόσμο. Καλα καλά δεν μίλαγαν αγγλικα.